پشتیبانی

نصب کانکس | روش های نصب کانکس

نصب کانکس

نصب کانکس
اشتراک گذاری :

بارها پس از وقوع طوفان یا باد های شدید شاهد خبر هایی مبنی بر واژگون شدن کانکس و حادثه آفرینی آن در خبرگزاری ها بوده ایم که نتیجه نصب کانکس به شکلی غیر اصولی و ناکارآمد بوده . از این رو بر آن شدیم تا در طی یک مقاله به نکات مهم و قابل توجهی که می بایست پس از انتقال و در حین استقرار سازه رعایت شود اشاره کنیم که خریداران و صاحبان این سازه ها با مراجعه به آن منبعی اصولی برای نصب کانکس خود در اختیار داشته باشند. این مطلب به چند روش از پرکاربرد ترین موارد آن اشاره خواهد نمود.

اصول اولیه نصب کانکس

اولین و اصلی ترین نکته در نصب کانکس استقرار آن بر روی یک سطح صاف و تراز می باشد به گونه ای که نقطه ثقل آن که همان شاسی سازه می باشد بخوبی بر روی سطح قرار گرفته و بار حاصل از وزن سازه را به پائین بصورت مستقیم انتقال دهد.شاید بتوان گفت با رعایت کامل این شرط از 70 درصد امکان واژگونی یا سقوط سازه به راحتی می توان جلوگیری نمود که متاسفانه در اکثر مواقع به درستی رعایت نمی شود.

نصب کانکس بر روی خرپا

در برخی پروژه ها بخصوص پروژه های عمرانی مرتبط با ساختمان سازی و بلند مرتبه سازی به دلیل گود برداری و کمبود فضای کافی برای تجهیز کارگاه با اخذ مجوز از شهرداری خرپاهایی را در پیاده رو ایجاد نموده تا بتوان کانکس را بر روی این خرپا ها نصب نمود.در این حالت بایستی نوع و نحوه اتصال خرچا ها با توجه به وزن کانکس محاسبه و بصورتی اصولی اجرا شود و همچنین صفحه هایی برای جوش یا پیچ کردن شاسی سازه به سطح بالای خرپا ها تعبیه گردد.این صفحه ها باید در فواصل 2 متر برای سازه های کوچک در حدود 6 متر طول و برای سازه های بزرگ که دارای طول بیش از 6 متر هستند هر 3 متر دو صفحه بصورت موازی جهت اتصال شاسی سازه به خرپا داشته باشند.از آنجایی که این سازه ها معمولا کانکس کارگاهی یا دفاتر مهندسینی هستند که بر روی پیاده رو  و در واقع محل تردد افراد نصب گردیده و از طرفی به دلیل ارتفاع آنها در معرض مستقیم باد نیز قرار دارند ، بسیار بسیار نصب و اتصال صحیح آنها اهمیت داشته تا از حوادث ناگوار ناشی از سقوط سازه جلوگیری شود.

نصب کانکس در سطوح غیر مسطح

در برخی مورد مانند کانکس ویلایی یا در مواقعی که کارگاه عمرانی در مناطق کوهستانی قرار دارد به دلیل شیب دامنه نمی توان سازه را روی سطح قرار داد. برای این منظور از یک کرسی چینی با استفاده از ملات ماسه سیمان و سنگ یا بلوک استفاده می شود تا سطح صاف و همواری را جهت استقرار سازه ایجاد نمایند. بهتر است در هنگام کرسی چینی حداقل چهار صفحه ستون که در عمق کرسی چینی به وسیله میلگرد متصل است تعبیه شود تا پس از قرار گیری و نصب کانکس بر روی کرس بتوان آن را از چهار طرف اصلی مهار نمود . این کار سازه را در برابر باد و طوفان های شدید نیز مقاوم می کند. در سطوح شیب دار با شیب بیش از 15 درجه قبل از ایجاد سطحی تراز و مسطح به هیچ عنوان سازه را به حال خود رها نکنید چرا که بطور قطع دچار واژگونی خواهد شد.

گروه صنعتی آذین کانکس


تمامی حقوق محفوظ است